Coneixent l'arxiu: "El museo pictórico, y escala óptica", d'Antonio Palomino de Castro y Velasco.
Acisclo Antonio Palomino de Castro i Velasco va nàixer a Bujalance (Còrdova) en 1655. De família acomodada, va estudiar a Còrdova gramàtica, filosofia, dret, teologia i cànons. També va estudiar pintura amb Juan de Valdés Leal. Després va marxar a Madrid, on es va relacionar amb Claudio Coello i Juan Carreño. En 1688 va ser nomenat pintor reial de Carles II, rebent, en eixa època, influències de Luca Giordano.
Va viure a València des de 1697, pintant frescos i realitzant els de la Basílica de la Mare de Déu dels Desemparats i de l'església dels Sants Joans. Excel·lent teòric de la pintura, la seua principal obra en eixe camp és el "Museo pictórico, y escala óptica", una de les principals fonts per a l'estudi de la pintura barroca espanyola.
El llibre de Palomino de Castro, propietat de l'Ajuntament de Xàtiva, i custodiat a l'arxiu municipal, procedeix de la donació feta per la família Sarthou en 1990. L'obra es va publicar en tres volums, dedicant-se els dos primers a qüestions teòriques i el tercer a pintors estrangers que viatjaren a Espanya en aquell temps. Per eixe motiu, aquest últim volum va ser el que li va donar fama a l'obra.
El volum de l'arxiu muncipal de Xàtiva és el primer dels tres, i correspon a la primera edició, la de 1715, és a dir, la més valuosa. La segona ja és de 1795, edició que es va realitzar per l'èxit de l'obra de Palomino de Castro, ben prompte traduïda al francès i a l'anglès. Dins del volum hi ha dos impresos retallats per Sarthou, provinents de catàlegs d'antiquaris, un referit a la primera edició, i l'altre, a la segona. Una nota manuscrita de Sarthou escriu que el de la seua propietat és de la primera edició i, per tant, el més valuós.
En l'actualitat, el "Museo pictórico, i escala óptica" continua sent una obra de necessària consulta, i imprescindible per al coneixement de la pintura dels Segles XVI i XVII.
PALOMINO DE CASTRO Y VELASCO, Antonio
"El museo pictórico, y escala óptica. Teoría de la pintura, en que se describe su origen, esencia, Especies y Qualidades, con todos los demás accidentes, que la enriquezen, è la ilustran [...] .- En Madrid: por Lucas Antonio de Bedmar, impresor, 1715.- il. 1 col. grab. en el fol. 1º Rto. cuya parte superior derecha está rota; (31 x 20 cm.).; cub. perg.
AMX, Fons Sarthou, OH-23.